ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ در آیین مزدیسنی
ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ (ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﺍﻧﮕﺮﻩﻣَﯿﻨﯿﻮ) ﺑﺪﻧﻬﺎﺩ ﺍﺳﺖ . ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﭘﻠﯿﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ
ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺮﺩﻥ ﻧﯿﮑﯽ ﺗﻼﺵ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﭼﻮﻥ ﺩﻭﻥ ﻭ ﭘﺴﺖ ﻣﺎﯾﻪﺍﺳﺖ
ﻭ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺮ ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ
ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﻭﺭﻣﺰﺩ ﺑﺮ ﺍﻭ ﭼﯿﺮﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﯾﮑﺴﺮﻩ ﺑﻪ ﻧﯿﮑﯽ
ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﺍﯾﯿﺪﺍﻫﺮﯾﻤﻦ در آیین مزدیسنی
ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ (ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﺍﻧﮕﺮﻩﻣَﯿﻨﯿﻮ) ﺑﺪﻧﻬﺎﺩ ﺍﺳﺖ . ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﭘﻠﯿﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ
ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺮﺩﻥ ﻧﯿﮑﯽ ﺗﻼﺵ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﭼﻮﻥ ﺩﻭﻥ ﻭ ﭘﺴﺖ ﻣﺎﯾﻪﺍﺳﺖ
ﻭ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺮ ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ
ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﻭﺭﻣﺰﺩ ﺑﺮ ﺍﻭ ﭼﯿﺮﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﯾﮑﺴﺮﻩ ﺑﻪ ﻧﯿﮑﯽ
ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﺍﯾﯿﺪ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺍﻣﺸﺎﺳﭙﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﯾﺰﺩﺍﻥ(ﻓﺮﺷﺘﻪ)
ﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﻧﯿﮏ ﻣﺰﺩﺍ ﺁﻓﺮﯾﺪﻩ) ﮐﻪ ﻫﻤﮕﯽ ﺁﻓﺮﯾﺪﻩٔ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺩﺭ
ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺩﺋﻮﻩﻫﺎ (ﺩﯾﻮﻫﺎ) ﮐﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﻭ ﭘﺪﯾﺪﻩﻫﺎﯾﯽ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ
ﺩﺭ ﺗﻼﺷﯽ ﮐﯿﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﻧﯿﮑﯽ ﺑﺮ ﺑﺪﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ
ﭘﺎﺭﺳﯽ ﺍﻫﺮِﻣﻦ ﻫﻢ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ . ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻫﻤﺘﺎﯼ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ
ﺳﺎﻣﯽ ﺩﺍﻧﺴﺖ .
ﺩﺭ ﺩﯾﻦ ﺯﺭﺩﺷﺖ ﺑﺎﻭﺭ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺩﻭ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﻣﺘﻀﺎﺩ ﺧﯿﺮ
(ﺳﭙﻨﺘﺎ ﻣﯿﻨﻮ - ﺍﺛﺮ ﺭﻭﺷﻨﯽ) ﻭ ﺷﺮ (ﺍﻧﮕﺮﻩ ﻣﯿﻨﻮ - ﺍﺛﺮ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ) ﻭﺟﻮﺩ
ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻧﺒﺮﺩ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮﻧﺪ .
ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﻫﻤﺰﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭘﺪﯾﺪﺍﺭ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ،
ﻫﻤﮕﯽ ﺩﺭ ﻫﺴﺘﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﯿﮏ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺳﺘﺎﯾﺶ . ﺍﯾﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ
ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻮﺟﺐ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻫﺴﺘﯽ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ
ﺁﺫﺭﮔﺸﺴﺐ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﮔﻮﻫﺮ ﯾﻌﻨﯽ ﻧﯿﮑﯽ ﻭ ﺑﺪﯼ ﺭﺍ ﻣﯿﻨﻮﯼ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ
ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺳﻨﺠﺶ ﻧﯿﮏ ﻭ ﺑﺪ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ
ﺍﺳﺖ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﯾﻌﻨﯽ ﻧﯿﮑﯽ ﺟﺰ ﺳﻨﺠﺶ ﻓﮑﺮﯼ ﭼﯿﺰ ﺩﯾﮕﺮﯼ
ﻧﯿﺴﺖ .
مزدیسنان ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻧﯿﺮﻭ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺪ ﯾﺎ
ﺧﻮﺏ ﻧﻤﯽﺑﯿﻨنﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻻﺯﻡ ﻭ ﻣﻠﺰﻭﻡ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ
ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻧﯿﺮﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﻭ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺳﻨﺠﯿﻢ، ﯾﮑﯽ
ﺭﺍ ﻧﯿﮏ ﻣﯽﭘﻨﺪﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺭﺍ ﺑﺪ ﻭ ﺣﺘﯽ ﻫﻤﯿﻦ ﻧﯿﮑﯽ ﻭ ﺑﺪﯼﻫﺎ ﺻﻮﺭﺕ
ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﻄﻠﻖ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻣﮑﺎﻥ ﻫﺮ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ
ﻣﺮﺩﻡ، ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﻓﺮﻕ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﯽ ﮐﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ
ﻧﯿﮏ ﯾﺎ ﺑﺪ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮔﺎﺗﺎﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﻭﺭﻧﮓ ﻧﯿﺰ
ﺭﯾﺸﻪ ﻧﯿﮑﯽ ﻭ ﺑﺪﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺁﺩﻣﯽ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ . ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ
ﮐﺘﺎﺏﻫﺎ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻧﯿﺮﻭ ﺭﺍ ﻫﻤﺰﺍﺩ ﻭ ﻣﺘﻀﺎﺩ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ
ﭘﺪﯾﺪﺍﺭ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎﻥ ﺁﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﻻﺯﻡ ﻭ ﻣﻠﺰﻭﻡ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ
ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﯿﻨﺶ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺍﺯ ﺧﻨﺠﺮﯼ ﺑﻪ ﻧﮑﺘﻪﺍﯼ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ
ﮐﺮﺩﻡ ﮐﻪ ﻣﯽﮔﻔﺖ : ﻫﯿﭻ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﮔﻮﻫﺮ ﺍﺭﺯﺵ ﻧﯿﮏ ﺑﻮﺩﻥ ﯾﺎ ﺑﺪ
ﺑﻮﺩﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺑﯿﺎﻥ ﺩﯾﮕﺮ، ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍﮐﻪ ﺁﻓﺮﯾﺪﻩ ﻧﯿﮏ ﺍﺳﺖ ﻭ
ﺷﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺍﻩ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﺍﻣﺎ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻫﺴﺘﯽ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺷﺪ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺷﮑﻮﻓﺎ ﺷﻮﺩ، ﻧﯿﮏ ﻭ ﺑﺪ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﯽﺁﯾﺪ .
ﺩﺭ ﻣﺘﻦﻫﺎﯼ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ
ﺩﺭ ﻣﺘﻦﻫﺎﯼ ﭘﻬﻠﻮﯼ، ﻭﺍﮊﻩ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﮔﺎﻫﯽ ﻭﺍﺭﻭﻧﻪ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺗﺎ
ﻧﺸﺎﻧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﻭﺍﮊﮔﻮﻧﮕﯽِ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭﯼ ﻭ ﺑﯿﺰﺍﺭﯼ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﻣﺘﻦ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ .
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺘﻦﻫﺎ ﻧﯿﺰ، ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﻭﺭﻣﺰﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺍﻭﺭﻣﺰﺩ
ﻣﯽﺗﺎﺯﺩ ﻭ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ، ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ، ﺭﯾﻤَﻨﯽ ( ﭼﺮﮐﯽ ) ﻭﯾﺮﺍﻧﯽ، ﻋﯿﺐ، ﻧﻘﺺ ﻭ
ﻣﺮﮒ ﻣﯽﺁﻓﺮﯾﻨﺪ . ﺁﻏﺎﺯ ﻧﺒﺮﺩ ﺍﻭﺭﻣﺰﺩ ﻭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ، ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻌﯿﻦ ﺷﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ
ﺁﻥ، ﺗﻮﺻﯿﻒ ﮐﺎﻣﻞ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺍﻭﺭﻣﺰﺩﯼ ﻭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﯽ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡِ ﮐﺎﺭِ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ
ﺩﺭ ﻣﺘﻦﻫﺎﯼ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺑﻪﺻﻮﺭﺕﻫﺎﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﺁﻣﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎ، ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ، ﺑﻪ
ﺑﺎﻭﺭ ﭘﺎﺭﺳﯿﺎﻥ ﻫﻨﺪ، ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﻧﻤﻮﺩﯼ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﯾﻼﺕ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ
ﺭﻭ ﻧﺒﺮﺩ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻭﺭﻣﺰﺩ ﻭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﺩﺭ ﺭﻭﺡ ﻫﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ
ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺭﺩ .
ﮔﺎﺕ ﻫﺎ ، ﻫﺎﺕ 44 ﺑﻨﺪ 13 - ﺍﯼ ﻫﺴﺘﯽ ﺑﺨﺶ ﯾﮑﺘﺎ ، ﭘﺮﺳﺸﯽ ﺍﺯ ﺗﻮ
ﺩﺍﺭﻡ ؛ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭﻡ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﻦ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﺳﺎﺯﯼ . ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﯾﻮ ﺩﺭﻭﻍ
ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﻧﯿﻢ؟ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺑﯽ ﺩﯾﻦ ﻭ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﻭﺭﯼ ﺧﻮﺍﻫﻢ
ﮔﺰﯾﺪ . ﻭ ﺍﺯ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺭﺍﺳﺘﯽ ﻭ ﺧِﺮَﺩ ﮔﺴﺴﺘﻪ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ
ﺑﻪ ﻣﻨﺶ ﻧﯿﮏ ﺩﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﮐﻮﺷﺶ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺑﻪ
ﺍﯾﻦ ﻓﺮﻭﺯﮔﺎﻥ ﻭﯾﮋﻩ ﻧﻤﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﭘﺮﻫﯿﺰ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﮐﺮﺩ . ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻥ : ﻣﻮﺑﺪ
ﻓﯿﺮﻭﺯ ﺁﺫﺭﮔﺸﺴﺐ
تا كنون نظري ثبت نشده است